Otrdien, 4. martā, preses konferencē Ventspils valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) izpilddirektors Aldis Ābele un pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš informēja par darba grupas, kas tika izveidota pašvaldībā saistībā ar 2025. gada 10. janvārī notikušo traģisko ceļu satiksmes negadījumu, izvērtējumu, secinājumiem un ieteikumiem.
Darba grupa deviņu locekļu sastāvā pašvaldības izpilddirektora A.Ābeles vadībā tika izveidota ar pašvaldības domes priekšsēdētāja rīkojumu 2025. gada 13. janvārī (nākamajā darbadienā pēc traģiskās 2025. gada 10. janvāra avārijas). Kopumā ir notikušas 10 darba grupas sanāksmes, pirmo no tām rīkojot 2025. gada 14. janvārī.
Darba grupa tika izveidota ar mērķi izvērtēt Ventspils izglītības iestādēs un Kultūras centrā pastāvošo kārtību nepilngadīgo izglītojamo un amatiermākslas kolektīvu nepilngadīgo dalībnieku nogādāšanai uz pasākumiem, skatēm vai koncertiem, kā arī nepieciešamības gadījumā, sniegt ieteikumus noteiktās kārtības uzlabošanai gan pašvaldībā, gan valsts mērogā, tajā skaitā preventīvu un izglītojošu pasākumu ieviešanai. Darba grupas mērķis nebija vērtēt ceļu satiksmes negadījuma apstākļus – tas ietilpst tiesībsargājošo iestāžu kompetencē.
Darba grupa vērtēja ārējos normatīvajos aktos, kas regulē kārtību, kādā organizējama un īstenojami pasažieru pārvadājumi, ietvertos nosacījumus, īpaši apskatot tieši bērnu pārvadāšanu, drošības nodrošināšanu izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos, kā arī citus apstākļus, kas ietekmē drošību uz ceļiem. Kā arī tika izvērtēti Ventspils Izglītības pārvaldes un Ventspils Kultūras centra iesniegtie ziņojumi par pastāvošo kārtību braucienu organizēšanai, tajā skaitā, kā tika organizēts Kultūras centra amatiermākslas kolektīva 2025. gada 10. janvāra brauciens.
Tāpat, ņemot vērā normatīvajos aktos noteikto kompetenci amatiermākslas un tautas mākslas jomā, darba grupa vērsās arī pie Latvijas Nacionālā kultūras centra (turpmāk – LNKC), lūdzot sniegt metodiskos norādījumus un rekomendācijas par kārtību, kādā būtu organizējama nepilngadīgo dalībnieku dalība mākslinieciskajos kolektīvos (atbildības sadalījums, organizatoriskie procesi, nokļūšana pasākumos u.c.).
2025. gada 6. februārī tika saņemta LNKC atbilde, kurā LNKC informē, ka šobrīd ir izveidota nacionāla mēroga darba grupa, kuras uzdevums ir risināt šo jautājumu. Turklāt LNKC darba grupa tikšot paplašināta, iesaistot kultūras centru pārstāvjus. Par rezultātiem pašvaldība tiks informēta atsevišķi, bet minētos jautājumus tuvojošo XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki kontekstā paredzēts pārrunāt arī Latvijas pašvaldību izpilddirektoru asociācijas sanāksmē Ventspilī š.g. 7. martā.
Darba grupa secina, ka valstī kopumā normatīvajos aktos nav noteikta speciāla kārtība, kādā nodrošināma nepilngadīgo dalībnieku dalība amatiermākslas kolektīvos. Normatīvie akti paredz atsevišķas prasības bērnu pārvadāšanai, bet neparedz īpašus nosacījumus attiecībā uz transportlīdzekļa vadītāju, kas nodrošina bērnu grupu pārvadāšanu. Turklāt, darba grupa ir neizpratnē par soda samērīgumu un prioritātēmceļu satiksmes drošības regulējumā, jo, piemēram, sods par dzīvnieku nepareizu pārvadāšanu ir būtiski lielāks, nekā sods par transportlīdzekļa vadītāja un pasažieru nepiesprādzēšanos. Drošības jostu nelietošana tieši apdraud cilvēka, īpaši bērna, dzīvību un drošību, tādēļ darba grupas redzējumā sodam par nepiesprādzēšanos vajadzētu būt samērīgam ar sodu par dzīvnieku nepareizu pārvadāšanu.
Pasažieru pārvadājumu drošību tiešā veidā ietekmē braukšanas apstākļi un ceļu kvalitāte. Šajā jautājumā darba grupa nav guvusi pārliecību, ka valstī pastāv efektīva kārtība, kādā tiek nodrošināta ceļu uzturēšana.
Papildus darba grupa secina, ka videoreģistratoru un videonovērošanas ieviešana transportlīdzekļos, kas tiek izmantoti bērnu grupu pārvadāšanai, var sniegt būtiskus ieguvumus satiksmes drošībai. Šādu papildu prasību paredzēs arī Ventspils Kultūras centra iepirkums par transporta pakalpojumu nodrošināšanu.
Pašvaldības mērogā darba grupa secina, ka Izglītības pārvaldē un Kultūras centrā ieviestā prakse transporta pakalpojumu nodrošināšanā kopumā atbilst ārējos normatīvajos aktos noteiktajam. Arī 2025. gada 10. janvārī amatiermākslas kolektīvu brauciens no Ventspils uz Daugavpili tika organizēts atbilstoši Kultūras centra pastāvošajai kārtībai.
Darba grupas ziņojumā ir ietverti vairāki ieteikumi, kas ir saistoši pašvaldības iestādēm, t.sk. Izglītības pārvaldei, Kultūras centram, Ventspils sporta skolai “Spars” un sporta klubiem, kuriem pašvaldība piešķir finansējumu transportēšanas pakalpojumu nodrošināšanai, kā arī ieteicami citām izglītības un interešu izglītības iestādēm pilsētā. Viens no ieteikumiem ir pilnveidot kārtību, kādā tiek organizēts transports izglītības iestāžu izbraukumiem, ietverot atbildīgā pedagoga pienākumu pirms katra brauciena veikt drošības instruktāžu, t.sk. pārliecinoties par drošības jostu lietošanu. Ventspils Izglītības pārvaldē šis ieteikums tiek īstenots jau no 2025. gada 10. februāra, pamatojoties uz 2025.gada 7. februāra rīkojumu Nr.28 “Par transportlīdzekļa pieprasījuma iesniegšanu un izvērtēšanu izglītības iestādes vajadzībām”.
Darba grupa arī aicina uzlabot kārtību, kādā vecāki tiek iepazīstināti ar izglītības iestādes iekšējās kārtības un drošības noteikumiem, visai saziņai prioritāri izmantojot skolvadības sistēma “e-klase”. Arī Ventspils Kultūras centrs ir aicināts izvērtēt iespēju amatiermākslas kolektīvu nepilngadīgo dalībnieku vecāku informēšanai izmantot sistēmu “e-klase”.
Darba grupa iesaka darbiniekiem, kuri ir tiešā saskarē ar bērniem un kura darbība un pienākumu izpilde var ietekmēt bērna tiesības un tiesiskās intereses, organizēt regulāras apmācības bērnu tiesību aizsardzības jomā. Savukārt, bērnu izglītošanai Ventspils izglītības iestādēs jāorganizē regulāras informatīvās kampaņas, piedāvājot izglītojošus materiālus, praktiskas nodarbības un sadarbību ar satiksmes drošības ekspertiem.
Pašvaldībā mērķis ir ieviest vienotu pieeju bērnu pārvadājumu organizēšanai, pilnveidojot pastāvošo kārtību un pārņemot labāko praksi. Tajā pašā laikā darba grupa vērš uzmanību, ka kārtības pilnveidošana nevar pilnībā novērst cilvēcisko faktoru, kas ietver subjektīvus lēmumus, kā arī neparedzētas situācijas, tehniskas problēmas, laika apstākļus, ceļu uzturētāju rīcību, atbildību un citus apstākļus vai to sakritību, kas var radīt negaidītas situācijas, kuras nav iespējams pilnībā paredzēt vai novērst, pat ja tiek pilnībā ievērota ieviestā kārtība.
Plašāka informācija par darba grupas izvērtējumu pieejama video.