Komercpārvadājumu uzsākšana maršrutā Rīga – Ventspils radījusi pasažieriem lielu neizpratni, tāpēc uzņēmums “Ventspils reiss” apkopojis biežāk uzdotos jautājumus gan par komercreisiem, gan par valsts dotētajiem pārvadājumiem. Kāpēc atklāti komercreisi un vai tā nav “pagrīdes” darbība?
Komercpārvadājumi ir daļa no valsts politikas sabiedriskā transporta jomā. Oktobra sākumā Satiksmes ministrija nodeva publiskai apspriešanai informatīvo ziņojumu, kurā izvērtēti Transporta attīstības pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam starpposma īstenošanas rezultāti. Šajā ziņojumā kā viens no progresa rādītājiem sabiedriskā transporta attīstībā minēts fakts, ka ir uzsākta atļauju izsniegšana komercreisu veikšanai vairākos maršrutos. Lēmumu par komercreisu uzsākšanu maršrutā Rīga – Ventspils šī gada jūlijā pieņēma Sabiedriskā transporta padome. Šāds lēmums bija saistīts gan ar iepriekš minētajām nostādnēm, gan faktu, ka valstij regulāri trūkst finansējums, lai segtu zaudējumus, kas rodas pārvadātajam, sniedzot pakalpojumu. Tādējādi komercpārvadājumi ir viena no iespējām, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību un pieejamību.
Ar ko komercpārvadājumi atšķiras no valsts dotētajiem reisiem?
Komercreisi no valsts dotētajiem reisiem atšķiras ar to, ka pārvadātājs pats var noteikt pārvadājuma (biļetes) cenu un iespējamo atlaižu politiku. Tāpat arī pārvadātājs var veikt izmaiņas autobusu kursēšanas grafikos, maršrutu shēmās, kā arī apkalpojamo pieturu klāstā, taču, neskatoties uz to, visu pārvadājumu procesu tik un tā uzrauga “Autotransporta direkcija”.
Kāpēc ir tik daudz komercreisu, bet maz valsts dotēto reisu?
Lai nodrošinātu līdzsvaru starp valsts dotēto un komercpakalpojumu, Sabiedriskā transporta padome ir piešķīrusi noteiktus laikus, kuros iespējams piedāvāt komercpārvadājumus. Šobrīd maršrutā Rīga – Ventspils dienā tiek nodrošināti 17 reisi, no tiem 10 reisi dotētie, bet 7 komercreisi, ievērojot dalījumu, ka reisi tiek izpildīti pamīšus – dotētais, komercreiss, dotētais u.t.t.
Vai komercreisos ir spēkā valsts noteiktās braukšanas maksas atlaides pasažieriem?
Komercreisi un valsts dotētie pārvadājumi ir divi atšķirīgi pārvadājumu veidi. Atšķirība tā, ka komercreisos valsts nekompensē zaudējumus, kas rodas, pārvadājot pasažierus, kuriem piešķirtas braukšanas maksas atlaides. Tāpēc, lai nodrošinātu arī šiem pasažieriem pārvietošanos ar sabiedrisko transportu komercreisos, tiek piedāvāta iespēja iegādāties biļetes ar braukšanas maksas atlaidēm pie autobusa vadītāja, tiesa gan ar nosacījumu, ja konkrētajā reisā ir brīvas sēdvietas. Diemžēl, bet priekšroka komercreisos ir tiem pasažieriem, kuri iegādājas biļetes par pilnu cenu. Kāpēc šāda situācija? Tāpēc, ka kādam ir jāapmaksā šo pasažieru pārvadāšana. Vai nu tie ir pārējie pasažieri, kuriem tad par biļeti būtu jāmaksā vairāk, vai arī zaudējumi jāsedz pašam pārvadātajam, kā tas ir šobrīd, kad uzņēmums “Ventspils reiss” zaudējumus sedz no saviem līdzekļiem. Šāds izdevumu kompensācijas mehānisms ir netaisns gan attiecībā pret pasažieriem, kuri jau tā maksā pilnu cenu, gan pret uzņēmumu, kam jācieš zaudējumi. Lai arī Satiksmes ministrija atzīst, ka pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts kompensāciju par radītajiem zaudējumiem, tomēr realitātē ir pavisam citādi, jo zaudējumu kompensācijas netiek maksātas.
Kāpēc dotētajos reisos kursē mazas ietilpības un pasažieriem neērti autobusi?
Tā kā valsts dotētie reisi tiek izpildīti, vadoties pēc pasūtītāja – “Autotransporta direkcija” (ATD) izvirzītajām prasībām, tad pirms pārvadājumu uzsākšanas ATD pārbaudīja dotētajiem pārvadājumiem paredzētos autobusus, vai tie ir atbilstoši visām izvirzītajām prasībām. Lai tās izpildītu un uzsāktu pārvadājumus, uzņēmums “Ventspils reiss” ieguldīja lielus finanšu līdzekļus autobusu parka atjaunošanā, iegādājoties jaunus autobusus ar kuriem drīkst apkalpot valsts dotētos reisus. Lai arī šie autobusi ir jauni un kvalitatīvi, kā arī speciāli aprīkoti, lai tajos būtu iespējams pārvadāt pasažierus ar funkcionāliem traucējumiem, tomēr pasažieriem, kuri iepriekš bija pieraduši pārvietoties ar lieliem Mercedes Benz vai Setra tūrisma klases autobusiem, ir vilšanās par komfortu jaunajos vidējas ietilpības Isuzu vai mazas ietilpības Mercedes Benz autobusos.
Kādas ir komercreisu priekšrocības, ja tos izpilda ar autobusiem, kas iepriekš kursēja valsts dotējos reisos?
Atšķirība galvenokārt ir autobusu komforta līmenī. Šobrīd uzņēmums komercreisus nodrošina ar lielas ietilpības tūrisma klases Setra autobusiem, lielas ietilpības starppilsētu Mercedes Benz autobusu un mazas ietilpības tūrisma klases Mercedes Benz autobusiem. Diemžēl, bet šie autobusi, kuros ir ērtākas pasažieru sēdvietas, neatbilst “Autotransporta direkcijas” izvirzītajām prasībām, lai apkalpotu valsts dotētos reisus, jo tajos nevar nodrošināt iespēju pārvadāt pasažierus ratiņkrēslos.
Kādas vēl ir komercreisu priekšrocības?
Kā papildu ērtību var minēt to, ka, atbraucot no Rīgas ar komercreisu, autobuss no Ventspils autoostas turpina ceļu līdz pieturām “Inženieru iela” un “Ventspils 1. pamatskola”. Izmantojot šo pakalpojumu un iegādājoties braukšanas biļeti Rīgas SAO kasē vai pie autobusa vadītāja, tās cena sadārdzinās par 1 eiro, tāpēc atkarībā no reisa biļetes cena ir 11 EUR vai 13 EUR (attiecīgi līdz Ventspils AO – 10 EUR vai 12 EUR). Savukārt, ja braukšanas biļetes tiek iegādātas interneta platformās pie biļešu tirgotājiem, tad jārēķinās vēl ar papildus komisijas maksu. Taču jāņem vērā, ka šobrīd ne visi biļešu tirgotāji piedāvā iespēju iegādāties biļetes līdz šīm pieturām. Šādos gadījumos, kad iepriekšējā pārdošanā nav bijusi iespēja iegādāties biļeti līdz minētajām pieturām, bet ir vēlme no Ventspils autoostas nokļūt līdz Inženieru ielai, tad biļeti var iegādāties pie autobusa šofera un tās cena ir 1,50 EUR.