Pēdējā laikā pasažieri vairākkārt uzdevuši jautājumu, pēc kādiem kritērijiem tiek organizēta apstāšanās atpūtas pauzei reģionālajos starppilsētu autobusu maršrutos. Atbilde uz šo jautājumu ir diezgan vienkārša – viss atkarīgs no reisa izpildes laika braukšanas apstākļiem.
Izmantojot starppilsētu sabiedriskā transporta pakalpojumus, pasažieriem nereti autobusā jāpavada diezgan ilgs laiks, tāpēc tehniskā pietura ir nepieciešama dažādu iemeslu dēļ. Tas, vai konkrētajā reisā autobuss apstāsies kādā DUS vai citā vietā, kur pieejams sanitārais mezgls un citi pakalpojumi, nav tikai pārvadātāja izvēle. Vienota prasība visiem pārvadātājiem noteikta Ministru kabineta noteikumos nr.599 Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība 14.pantā, kurā teikts, ka ,, ja reģionālā starppilsētu maršruta (reisa) ilgums pārsniedz trīs stundas, .. sabiedriskais transportlīdzeklis nav aprīkots ar tualeti, maršruta (reisa) vidū jānodrošina sabiedriskā transportlīdzekļa apstāšanās vietā, kur ir pieejams sanitārais mezgls.”
Pamatojoties uz šiem noteikumiem, pašvaldības SIA “Ventspils reiss” apkalpotajos maršrutus apstāšanās nepieciešama tikai maršrutos uz Rīgu un Jelgavu.
Pasažieriem, kas pārvietojas maršrutā “Ventspils – Jelgava”, ceļā jāpavada vairāk nekā 3 stundas, tāpēc ilgāka apstāšanās ir noteikti nepieciešama. Pauze paredzēta gan Talsu, gan Tukuma autoostā, tāpat, izvērtējot braukšanas apstākļus, autobusu vadītāji bieži izvēlas apstāties arī kādā no DUS (visbiežāk Pūrē).
Maršrutā “Rīga – Ventspils”, kurš ir otrs garākais maršruts, ko apkalpo “Ventspils reiss”, situācija ir atšķirīga. Tā kā lielākajai daļai reisu izpildes laiks nepārsniedz 3 stundas, apstāšanās maršruta vidū nav obligāta prasība (arī tad, ja autobusā nav pieejama tualete). Taču ikdienā to, vai izmantot tehnisko pauzi un apstāties kādā no DUS, izvērtē autobusa vadītājs, kurš seko līdzi reisa izpildes laikam un braukšanas apstākļiem.
Komercreisos tehniskā pietura nav paredzēta, jo neviens no reisiem nepārsniedz 3 stundas, kā arī šos reisus lielākoties izpilda ar autobusiem, kuros ir pieejama tualete.
Tomēr, neskatoties uz reisa izpildes ilgumu, katram pasažierim ir tiesības vērsties pie autobusa vadītāja un lūgt apstāties, ja radusies akūta vajadzība apmeklēt sanitāro mezglu.
Tā kā ikdienā lielākoties autobusu vadītāji cenšas izpildīt reisu tā, lai būtu iespējams apstāties tehniskajā pieturā, vēlamies vērst pasažieru uzmanību uz to, ka šādās reizēs stingri jāievēro apstāšanās ilgums, ko noteicis autobusa vadītājs. Ja pauzei atvēlētas 5 minūtes, tad pēc tāda laika arī visiem jābūt atpakaļ autobusā.
Tā kā nereti gadās situācijas, kad kāds no pasažieriem neievēro laika limitu un aizkavējas, tad aicinām visus pasažierus būt atbildīgiem vienam pret otru un paziņot autobusa vadītājam, ja tiem pamanīts, ka kāds nav atgriezies savā vietā. Tāda neliela uzmanība pret līdzcilvēkiem palīdz izvairīties no ļoti nepatīkamām situācijām, kad autobuss aizbrauc, bet kāds no pasažieriem paliek DUS.
Vēlamies vērst uzmanību, ka pasažiera pienākums ir ievērot tīrību un kārtību autobusu salonā. Bieži vien, atgriežoties autobusā pēc tehniskās pauzes, pasažieri ir iegādājušies dažādus dzērienus, uzkodas un našķus. Autobusā gan nav aizliegts ēst un dzert bezalkoholiskos dzērienus, taču tas jādara tā, lai nepiemēslotu autobusa salonu un nenotraipītu sēdekļus, tāpēc aicinām izvairīties no ātri kūstošiem un pilošiem produktiem.
Cienīsim viens otru un rūpēsimies ne tikai par sevi, bet arī par citiem: gan pasažieriem, gan autobusu vadītājiem un mazgātājiem, kuri gādā par tīrību! Un tad mūs braucieni sabiedriskajā transportā būs patīkami un bez negatīvas pieredzes.